W czwartek odbyła się kolejna sesja Rady Miejskiej w Tczewie. Radni zatwierdzili nowy plan miejscowy dla rejonu ulicy Grunwaldzkiej i Targowej, a także przyjęli negatywne stanowisko wobec propozycji przebiegu wariantu linii kolejowej, która miałaby połączyć Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i po drodze przeciąć Tczew.
Dziewiąta sesja dziewiątej kadencji Rady Miejskiej w Tczewie tradycyjnie została poprowadzona przez przewodniczącego Marcina Kussowskiego. W pierwszej kolejności prezydent Tczewa Łukasz Brządkowski przedstawił sprawozdanie ze swojej działalności w listopadzie oraz zapowiedział wydarzenia, które będą odbywały się w grudniu. Następnie włodarz odpowiadał na pytania radnych, np. o projekt budowy pomnika generała Józefa Hallera, czy o dokończenie rewitalizacji nadwiślańskiej ścieżki Natura 2000.
Podczas sesji radni pochylili się nad kilkunastoma uchwałami, m.in. w sprawie zmian w budżecie miasta na bieżący rok, czy też udzielenia pomocy finansowej dla powiatu tczewskiego na program profilaktyki nadwagi i otyłości uczniów.
Dużo emocji wśród radnych wywołało uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla rejonu ulicy Grunwaldzkiej i Targowej. Przypomnijmy, że zmiany mają na celu poprawę skomunikowania budynku starostwa, rozwój terenów usługowych oraz uwolnienie nowych terenów pod budownictwo mieszkaniowe, a także umożliwiają Szpitalom Tczewskim budowę Zakładu Opiekuńczo Leczniczego przy ul. Targowej. Kilku mieszkańców, a także firmy zgłosiły swoje uwagi do wspomnianego planu miejscowego, jednak żadna z nich nie została uwzględniona. Radni co prawda jednogłośnie uchwalili plan, jednak wyrazili nadzieję, że miastu uda się porozumieć w spornej kwestii z przedsiębiorcą, któremu zmiana nie odpowiada.
Radni przyjęli także jednogłośnie negatywne stanowisko wobec propozycji przebiegu wariantu nr 8 projektowanej linii kolejowej, która miałaby połączyć Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Pismo przygotował prezydent Tczewa, który uważa, że ewentualny wybór wariantu nr 8 sprawi, że miasto zostanie przecięte torami, co spowoduje zahamowanie rozwoju w kierunku południowym, w tym zablokowanie budowy i rozbudowy osiedli. W sprawie negatywnego stanowiska głos zabrał radny Maciej Smoliński z Prawa i Sprawiedliwości. Przypomnijmy, że to za rządów tej partii zdecydowano o budowie CPK wraz z nowymi liniami kolejowymi.
Przypomnijmy, że jeszcze przez kilka dni każdy mieszkaniec może wyrazić swoje zdanie na temat wariantów przebiegu linii kolejowej CPK. Najpóźniej do poniedziałku 2 grudnia można wypełnić ankietę umieszczoną w internecie pod widocznym na ekranie adresem. Decyzja o wyborze ostatecznego, inwestorskiego wariantu zapadnie w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Pod koniec sesji kilkunastu radnych zabrało głos w części poświęconej zgłaszaniu interpelacji, zapytań i wniosków. Wrócił np. temat likwidacji zegara na budynku Urzędu Miejskiego. Pojawił się także pomysł montażu progów zwalniających na ul. Jana z Kolna. Zasygnalizowano też problem zgłoszony przez mieszkańców osiedla Staszica, którzy obawiają się powstania składowiska i magazynu odpadów niebezpiecznych. Pod koniec sesji radni dziękowali prezydentowi Tczewa za to, że zamierza zabezpieczyć środki na działalność Młodzieżowej Rady Miasta oraz za to, że plac Hallera doczekał się świątecznej choinki, a także pytali czy prezydent planuje zmianę w organizacji pracy w Urzędzie Miejskim.