Tv Tetka Tczew

Tetka Tczew – Twoja lokalna telewizja!

Koniec prac na Moście Tczewskim
Nasz Tczew

Koniec prac na Moście Tczewskim

Prace budowlane na Moście Tczewskim zostały zakończone. Firma Banimex wykonała część zadań przewidzianych w etapie o numerze II A. Wielu prac nie udało się wykonać z powodu ubiegłorocznej decyzji Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Zadanie kosztowało 35 milionów zł, z czego aż 31 milionów pochodziło od rządu.

W latach 2015-2016 firma Banimex kompleksowo wyremontowała najstarszą, XIX-wieczną część Mostu Tczewskiego. Od końca 2018 roku ta sama firma prowadziła prace przy etapie II A, który miał polegać na demontażu dwóch zdewastowanych przęseł ESTB, na budowie filara nurtowego oraz przyczółka od strony Tczewa. Z powodu jesiennej interwencji pomorskiego konserwatora zabytków, który zażądał ochrony przęsła ESTB, inwestycję na wiele tygodni przerwano. W efekcie wykonawcy nie udało się dokończyć demontażu drugiego przęsła ESTB ani zbudować filara. Udało się z kolei wybudować przestronny przyczółek. Koszt pierwotnego zadania wynosił 35 mln zł, przy czym starostwo szacuje, że aż 12 mln może kosztować dokończenie tych zadań, których nie udało się wykonać z powodu decyzji konserwatora.

Z powodu decyzji konserwatora wykonawcy zabrakło czasu i środków na nałożenie okładzin kamiennych na przyczółek. Obiekt będzie pozostawiony w stanie surowym do momentu znalezienia środków na kontynuowanie prac.

Przed opuszczeniem placu budowy wykonawca położył nową kostkę brukową i krawężniki oraz ponownie podłączył latarnie. Teren przed przyczółkiem wkrótce zostanie objęty monitoringiem. Przedstawiciel Banimexu tłumaczy, że pozostawienie przez dłuższy czas na placu kamiennych okładzin nie jest dobrym pomysłem.

Prawdopodobnie w czerwcu nastąpi odbiór zakończonej inwestycji oraz rozliczenie środków uzyskanych kilka lat temu przez powiat z Ministerstwa Infrastruktury. Na dokończenie odbudowy potrzeba jeszcze od 150 do 200 mln zł.

Przypomnijmy, że aby odbudować Most Tczewski należy dokończyć etap II A, czyli m.in. wyburzanie powojennego przęsła ESTB. Kolejny etap II B będzie polegał na wstawieniu dwóch przęseł nurtowych, a etap III na usunięciu prowizorycznego przęsła, wstawieniu jednego nowego oraz na wyremontowaniu trzech przęseł od strony Lisewa. Ostatni czwarty etap zakłada wybudowanie trzech par brakujących wież i trzech portali wjazdowych: jednego od strony Tczewa i dwóch od strony Lisewa. W efekcie po zakończeniu inwestycji Tczew odzyskałby most unikalny w skali świata. Społecznicy chcieliby, aby rząd przeznaczył na to zadanie takie środki, które wystarczyłyby na dokończenie odbudowy bez konieczności rozbijania inwestycji na etapy.