Sprawdziliśmy, jak uczniowie i uczennice tczewskich szkół podstawowych wypadli na tegorocznym egzaminie ósmoklasistów. Okazuje się, że język angielski zaliczyli oni na poziomie zbliżonym do ogólnopolskiego i pomorskiego, z kolei o wiele słabiej zdali matematykę i język polski.
Egzamin ósmoklasisty tradycyjnie został przeprowadzony w maju z trzech przedmiotów obowiązkowych, czyli z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego. W Tczewie przystąpiło do niego zaledwie 325 uczniów, co jest spowodowane skutkiem reformy edukacji. Z tego samego powodu nie we wszystkich tczewskich szkołach podstawowych administrowanych przez ratusz odbył się ten egzamin. Najlepiej wypadli uczniowie dwunastki i jedenastki.
Niestety gdy porównamy wyniki ogólnopolskie czy pomorskie z wynikami tczewskimi, widzimy dużą różnicę na niekorzyść uczniów z Tczewa. Przykładowo ogólnopolski wynik egzaminu z języka polskiego wynosi 61 procent, a wynik tczewski to zaledwie 52 procent. W przypadku matematyki jest analogiczna różnica. Wynik ogólnopolski to 52 procent, a tczewski to 43. Jedynie w przypadku języka angielskiego poziom lokalny jest podobny jak ten w kraju.
Wiceprezydentka Tczewa do spraw społecznych poprosiła dyrektorów tczewskich podstawówek o analizę wyników. W efekcie ratuszowi udało się postawić diagnozę i wytłumaczyć, czym prawdopodobnie mogą być spowodowane słabsze wyniki tczewskich uczniów.