Centrum Konserwacji Wraków Statków przystąpiło do pierwszego etapu prac przy pojeździe głębinowym „Delfin II”, który niedawno został pozyskany przez placówkę. Nasza kamera zarejestrowała wstępny etap poprzedzający konserwację, który polega na dokładnym wymyciu obiektu.
W styczniu informowaliśmy, że Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku zakupiło od prywatnego właściciela batyskaf „Delfin II” skonstruowany w latach 70-tych przez Polaka Antoniego Dębskiego. Aby jego pozyskanie było możliwe, niezbędne były środki z Ministerstwa Kultury w wysokości 95 tysięcy zł. Batyskaf „Delfin II” był przeznaczony do obserwacji trałów, sieci, dna i biologii morskich ryb. Aby obiekt mógł być eksponowany, najpierw musi przejść przez żmudny proces konserwacji, który odbywa się w tczewskiej placówce należącej do muzeum, czyli w Centrum Konserwacji Wraków Statków. Wstępnym etapem prac jest dokładne mycie obiektu.
Pojazd podwodny stworzony przez polskiego inżyniera jest unikatem. W maju 1974 roku uczestniczył w tzw. rejsie afrykańskim pod naukowym kierownictwem dr. Zbigniewa Ziembo.
Proces konserwacji „Delfina II” może potrwać kilka miesięcy. Muzealnicy planują zaprezentować pojazd w 2023 roku, podczas wystawy poświęconej podwodnym odkryciom. Mieszkańcy Tczewa odwiedzający CKWS mogą na własne oczy przyglądać się procesowi konserwacji.