Tv Tetka Tczew

Tetka Tczew – Twoja lokalna telewizja!

Pod Tczewem powstanie nowy most na Wiśle
Nasz Tczew

Pod Tczewem powstanie nowy most na Wiśle

Kilka kilometrów na północ od Tczewa powstanie zupełnie nowy most kolejowy, który będzie częścią tak zwanej kolejowej szprychy nr 1 łączącej Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą. Inwestycja miałaby być gotowa za ponad 10 lat. Sprawdziliśmy, jak budowa nowego mostu i linii wpłynie na najważniejszy węzeł kolejowy w Polsce północnej, czyli węzeł w Tczewie.

Planowana budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmuje nie tylko lotnisko. Równolegle rząd zamierza stworzyć cały system transportowy, którego głównym elementem będą inwestycje kolejowe zapewniające dojazd do CPK i Warszawy z większości miast w Polsce w czasie do 2,5 godzin. Na Pomorzu zlokalizowana będzie tzw. szprycha nr 1, w ramach której powstanie 89 km zupełnie nowej linii kolejowych, z kolei 378 km linii istniejących zostanie zmodernizowanych. Jeszcze kilka miesięcy temu rząd zapowiadał, że szprycha nr 1 będzie bezpośrednio przechodzić przez Tczew, Warlubie, Grudziądz i dalej do CPK. W czerwcu ogłoszono jej nowy przebieg – po wschodniej stronie Wisły powstanie zupełnie nowa linia, łącząca Trójmiasto z Grudziądzem.

CPK udostępnił mapę, na której widnieją dwa orientacyjne przebiegi nowej linii, zaznaczone kolorem zielonym i pomarańczowym. Pociągi wyjeżdżające z Trójmiasta miałyby przejeżdżać przez Żuławy Gdańskie w pobliżu Suchego Dębu, a następnie przez zupełnie nowy most kolejowy na Wiśle. Jedna z koncepcji zakłada jego umiejscowienie tuż za Tczewem na wysokości Czatków, a druga w pobliżu Steblewa. Następnie linia miałaby przechodzić niedaleko Boręt i Lisewa Malborskiego, po to by w pobliżu Szymankowa skrzyżować się z obecną linią łączącą Tczew z Malborkiem. Następnie pociągi kierowałyby się na południe w stronę Kwidzyna i Grudziądza, po drodze przekraczając Nogat.

Rzecznik Centralnego Portu Komunikacyjnego tłumaczy, że dzięki budowie nowej linii przechodzącej przez Żuławy i Powiśle, mieszkańcy Trójmiasta dojadą do Warszawy w zaledwie godzinę i 45 minut, a tczewianie w niecałe dwie godziny. Dziś aby dojechać z Tczewa do Warszawy, należy wsiąść do pociągu przejeżdżającego przez Malbork, Iławę i Działdowo. Czas podróży to ok. 3 godzin. W przyszłości pociągi w kierunku Warszawy będą korzystały ze szprychy nr 1, która będzie obejmować dwie alternatywne trasy – tę już istniejącą przebiegającą przez Tczew, Pelplin i Warlubie oraz drugą, która zostanie wybudowana na Żuławach i Powiślu. Ta druga trasa ominie węzeł kolejowy w Tczewie. Czy to oznacza, że jego znaczenie zostanie zmniejszone? CPK zapewnia, że nie.

Rzecznik informuje, że ostateczne decyzje o wykorzystaniu danej linii podejmą przewoźnicy. Niewykluczone, że większość pociągów dalekobieżnych dużych prędkości jak Pendolino będzie jeździła z pominięciem Tczewa nową linią żuławską, a przez Tczew będą przejeżdżały pociągi dalekobieżne międzyregionalne takie jak TLK i Intercity. Czy na nowej linii żuławskiej pociągi będą mogły zatrzymać się tylko w Kwidzynie i Grudziądzu, czy też powstaną przystanki osobowe w mniejszych miejscowościach? Nie jest to wykluczone.

Ostateczny przebieg nowej linii z Trójmiasta do Grudziądza będzie przedmiotem konsultacji społecznych. Centralny Port Komunikacyjny zakłada, że w 2022 roku ruszą prace przygotowawcze na tej linii. Z kolei prace budowlane miałyby rozpocząć się w 2029 roku i potrwać do 2032, kiedy to pociągi mogłyby już korzystać z nowego mostu kolejowego pod Tczewem.