W ubiegłym tygodniu Zakład Usług Komunalnych ogłosił przetarg związany z darmową komunikacją miejska, która ma zacząć funkcjonować od 1 września. Sprawdziliśmy, w jaki sposób na ostateczny kształt przetargu wpłynęły marcowe konsultacje społeczne, podczas których wielu mieszkańców zgłaszało swoje uwagi. Okazuje się, że ZUK uwzględnił jedną zmianę.
12 maja Zakład Usług Komunalnych ogłosił przetarg na świadczenie usług przewozowych transportu zbiorowego dla potrzeb komunikacji miejskiej w Tczewie. ZUK czeka na oferty do 13 czerwca. Umowa zostanie podpisana na 27 miesięcy, począwszy od 1 września. Istnieje możliwość, że tym razem po mieście będzie jeździć nie jeden a dwóch przewoźników. Jeśli tak się stanie, autobusy obu firm będą musiały być ujednolicone kolorystycznie.
Przetarg ogłoszono niecałe dwa miesiące po przeprowadzeniu z mieszkańcami konsultacji społecznych, podczas których padło wiele uwag, opinii i głosów krytycznych na temat zaproponowanej wówczas koncepcji. Wiceprezydent Adam Burczyk zapowiedział w marcu, że uwagi mieszkańców zostaną przeanalizowane.
Dyrektor ZUK przekazał nam, że jeden temat zgłoszony na konsultacjach został uwzględniony – autobusy linii nr 2 i 12 nadal będą kursowały przez całą długość al. Kociewskiej. Przypomnijmy, że według wstępnej koncepcji miały one omijać przystanek na wysokości SP12 i zamiast tego kursować ul. Armii Krajowej i Żwirki. Podczas spotkania mieszkańcy apelowali np. o bezpośredni autobus z Abisynii na Stare Miasto czy z Rokitek do Tczewa. W ramach zaplanowanego budżetu miasto nie może jednak spełnić wszystkich próśb.
Zwiększona częstotliwość kursów autobusów zostanie połączona z naprzemiennością zastosowaną w rozkładzie jazdy. Oznacza to, że pasażer oczekujący na autobus np. na Suchostrzygach czy w centrum miasta spędzi na przystanku maksymalnie 7,5 minuty w godzinach od 6:30 do 16:30. W pozostałych porach dnia częstotliwość będzie odpowiednio mniejsza. Najpopularniejsza linia nr 3 zostanie wzmocniona czwórką oraz piątką. Linia nr 4 na stałe będzie kursować ulicą Malinowską i Czatkowską, z kolei nowość, czyli linia nr 5 obejmie trasę dotychczasowej czwórki z pominięciem ul. Malinowskiej, czyli z przejazdem przez ul. Gdańską. Jednocześnie dojdzie do likwidacji linii nr 6, której kursy przejmie 4.