Zgodnie z zapowiedziami ministra cyfryzacji w marcu będzie można składać wnioski o wydanie nowego dowodu osobistego, czyli e-dowodu.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało zmiany w przepisach, które pozwolą na wprowadzenie e-dowodów. Nowy dokument będzie można wyrabiać już w marcu i ma być wielofunkcyjny. Będzie pozwalał na załatwienie wielu spraw – między innymi korzystania z usług online za pomocą profilu osobistego.
Jak będzie wyglądał nowy dowód? Dużych zmian nie będzie – informuje Małgorzata Mykowska.
Na awersie dokumentu oprócz numeru dowodu osobistego, terminu ważności i numeru CAN znajdą się: imię, nazwisko, data urodzenia, płeć i obywatelstwo jego posiadacza. Zaś rewers dowodu osobistego będzie zawierał numer PESEL, miejsce urodzenia i nazwisko rodowe posiadacza, a także imiona jego rodziców oraz datę wydania dokumentu, organ wydający i numer dowodu.
Kiedy i kto będzie mógł składać wnioski o wydanie e-dowodu? Ile osób może się zgłosić do wydziału spraw obywatelskich? Nie więcej niż kilka tysięcy osób.
Proces wymiany dowodów będzie rozłożony na 10 lat i potrwa do 2029 roku. Wyrobienie nowego dokumentu będzie bezpłatne – poinformowała Jolanta Gawrońska, naczelnik wydziału spraw obywatelskich.