Minęło dokładnie 166 lat od oficjalnego otwarcia Mostu Tczewskiego. 12 października 1857 roku był on nie tylko najdłuższym mostem w Europie, ale i na świecie. Konstrukcja nie dotrwała do czasów współczesnych w oryginalnym kształcie. Spośród pierwotnej tkanki tego obiektu do dziś przetrwały jedynie trzy przęsła kratownicowe Carla Lentzego oraz cztery wieże. W wyniku II wojny światowej most uległ bardzo poważnym uszkodzeniom.
W XIX wieku obiekt zbudowano w 6 lat, a obecne władze próbują go odbudować od lat 11. Do tej pory na inwestycję wydano ponad 70 milionów złotych. Kontynuacja odbudowy stoi pod znakiem zapytania po tym, jak w 2019 roku Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków Igor Strzok wstrzymał prace budowlane. W ubiegłym roku rząd przekazał w ramach programu Polski Ład około 62 milionów złotych na kolejny podetap prac, choć do zakończenia całej odbudowy potrzeba jeszcze ponad 200 milionów złotych. Środki z Polskiego Ładu do dziś nie zostały wykorzystane, ponieważ Igor Strzok wciąż nie wydał pozwoleń potrzebnych do ogłoszenia przetargu.
W związku z urodzinami mostu i zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi Społeczny Komitet Odbudowy Mostu opublikował na Facebooku listę dokonań pomorskich posłów i senatorów w kontekście tego zabytku, a także listę przeszkód, które spowodował pomorski konserwator oraz jego zwierzchnik, czyli wiceminister kultury, Jarosław Sellin.